Redskaber ved “angst anfald”…

Angsten er som en blind passager. Den lurer hele tiden under overfladen, og nogle gange popper den frem som trold af en æske, mange gange uden vi selv er bevist om det.

Sådan havde jeg det i mange år. Angsten kom og gik som det passet den – indtil jeg fik kontrol med mit “problem”.

Symptomer er oftest en oplevelse af pludseligt opstået angst – helt uforståeligt for den der oplever det – der som regel højst varer i nogle minutter. Denne voldsomme oplevelse kan skabe en frygt for, at det skal ske igen. Jeg begyndte at undgå situationer, hvor jeg frygter at opleve endnu et panikanfald bilen, i supermarket eller på gaden. Jeg ville helst ikke forlade mit hjem, fordi jeg følte mig tryk i hjemmet og nemt få hjælp.

I perioder hvor jeg har været udsat for svære belastninger og stress opstået det enten på arbejdspladsen eller f.eks. ved familiære problematikker og min alvorlig sygdom. Jeg mærkede angsten pludseligt opstået, som en oplevelse af vejrtrækningsbesvær og smerte i brystet, svimmelhed, en følelse af at alt virker uvirkeligt samt kvalme.

Jeg fik en overvældet en føling af dødsangst og en frygt for, at jeg ved at blive sindssyg. Det var virkelig ubehageligt og derfor måtte jeg (og stadig må) arbejde hårdt og koncenteret for, at komme ovenpå igen og det har jeg gjort med disse enkelte råd. Da jeg ikke er ekspert inden for området, vil jeg ikke kunne vide om de virker på dig – men mig har de hjulpet.

Vejrtrækningsøvelse
Træk vejret ind , hold vejret mens du tæller til 3, pust ud i 5
og lad dine lunger være tomme mens du tæller til 4 og
gentag det så – meningen med denne øvelse er at sænke
pulsen, så find en rytme som du kan mærke er afslappende
men som ikke føles alt for kvælende.
Øvelsen kan godt være lidt svær, men den virker til, at få pulsen ned igen, som fare afsted og giver boblenede fornemmelser i kroppen/hoved

Masser maven/ryggen (ledden)
Jeg får tit ondt i maven ved et angst anfald, gerne i bugmuskulaturen og i solar plexus. Her kan man s…  Læs hele artiklen…

Dette indlæg blev udgivet i Angst, Depression. Bogmærk permalinket.